lørdag den 27. november 2010

I en kælder sort som kul

Lige så meget som jeg morer mig med at udvikle mine egne opskrifter på sæbe, lige så sjovt synes jeg det er, at tage udgangspunkt i et af mine tidligere yndlingsprodukter og genskabe det i en ny og - kemisk og miljømæssigt - bedre sammensætning.
Da jeg var yngre, havde jeg indimellem tendens til at få lidt urenheder i huden hist og pist og et af de hudplejeprodukter, jeg syntes hjalp rigtig godt, var en flydende kropssæbe med aktivt kul fra mærket Origins. Skin Diver hedder den. Udover at rense huden rigtig fint, havde den en ret interessant duft, nærmest sådan lidt bubblegum-agtig, som jeg var helt og aldeles skudt i!
Jeg har en ret god næse og er god til at dechifrere dufte - og det er lige præcis, hvad jeg har gjort i dette tilfælde. Jeg har genskabt og nyfortolket duften fra den flydende bodysæbe, jeg var så glad for, og genfødt den i fast form med en noget kortere og enklere INCI-liste end det oprindelige produkt.
Sæben er " første generation" endnu, og når den har modnet lidt længere ved jeg, om der skal justeres lidt på egenskaberne hos den.
Sæben bliver helt utrolig flot og blank, når den tages i brug, og jeg knuselsker allerede både udseende og duft.


I en kælder sort som kul

Oliven-, kokos-, ricinusolie, aktivt kul, althea officinalis. Æteriske olier af vintergrøn, krusemynte, nellike og rosmarin.


2 kommentarer:

  1. jeg elsker simpelthen at følge med her hos dig, Henriette. dit engagement og talent sprutter ud af skærmen.
    og glæden smitter.

    SvarSlet
  2. Ih tak, regitze :-)

    Lige nu er jeg sneet ude af Lolland og sidder nærmest og hopper i bar' spænding, for hjemme venter resultaterne af mine første farveeksperimenter med dine australske rødder.
    Jordbærfarvet og blå/grå/lilla sæbe. Det er værre end juleaften!

    SvarSlet