mandag den 17. januar 2011

Øl-Bob...

...Beer-Bob, Beer-Head eller bare Øl-Hoved. Kært barn har mange navne.

Selv om jeg midlertidigt er fældet af sygdom, så kunne jeg mærke at Dr. Bob sad på tværs i mit univers, så ud måtte han!

Beer-Head

Shampoo-bar'en Dr. Bob har fået skiftet sit vand ud med lokalt brygget pilsner. Han har også pænt taget sin e-vitamin og et skud hydroliseret havre-protein (et vegansk alternativ til hydroliseret silke). Derefter har han fået æterisk olie af lavendel, så Dana og jeg kan få tilfredstillet vores hang til provencalske lavendelmarker, og tilsidst er han blevet smidt i ovnen. Sådan!

Jeg er ikke bombesikker på, at lavendel og øl er verdens bedste kombination, men det er ikke til at sige før sæben har modnet lidt. Til gengæld kan lavendel sagtens have sin berettigelse i netop en shampoo-bar, fordi urten har den fantastiske evne at kunne regulere mængden af hudens sebum. Lavendel er både opløftende og beroligende og hvis man danner for meget sebum, nedsætter den mængden. Og danner man for lidt, stimulerer den dannelsen. Smart.

Jeg valgte lavendel, fordi jeg gerne ville se om æterisk olie kan kombineres med cpop-teknikken - og det er gået helt suverænt. Lavendel er altid et godt sted at starte.

Min første indskydelse med bergamot og evt noget cedartræ, tror jeg kommer til at komplementere syrligheden fra øllet lidt bedre, så det bliver næste eksperiment.


Men hold da helt fast, hvor er jeg spændt!

3 kommentarer:

  1. Jeg har lige fået indkøbt en ny olie til mine køkkenskriverier og tænk, det er bergamotte! Så kan vi være spændte sammen, med hver vores bergamotte-udskejelser;)

    SvarSlet
  2. Tænk, her gik jeg og troede at jeg var den eneste lavendelfreak i mange mils omkreds ... jeg GLÆDER mig!

    Bergamot/ceder-kombinationen lyder heller ikke uinteressant, men du har ret i at lavendelolie er et godt sted at starte når man eksperimenterer. Det er en af de mest stabile æteriske olier der findes - den er forbistret svær at ødelægge.

    SvarSlet
  3. Årh Sifka, bergamotte-olie i madlavning? Namme-nam siger jeg bare!

    Dana, jeg er en uhelbredelig lavendel-freak! Min far var sindssygt dygtig til at formere lavendler og havde fyldt hele haven med bedkanter af lavendel, så jeg tror det hænger sammen med gode barndoms- og ungdomsminder.

    Jeg var temmelig urolig ved at smide lavendelsæben i ovnen, men jeg har opdaget at temperaturen slet ikke behøver være særlig høj, for at få sæbemassen til at blive til gele. Så det gik superfint og nu venter jeg i spænding på resultatet!

    SvarSlet