mandag den 3. januar 2011

Rebatching

Ja, sådan kalder man det altså på engelsk, når man taler sæbesprog. Metoden kan anvendes, når man - som jeg! - har klokket i det og f.eks glemt at komme et fedtstof i sin sæbe. Eller for lidt vand f.eks.
Det er ærgerligt, at smide gode råvarer på møddingen og når skaden er sket, kan man ligeså godt forsøge at få det bedste ud af det.

I aftes viste jeg dig, hvordan jeg havde revet en portion sæbe, som jeg havde glemt at tilsætte en portion shea-smør. Det er uheldigt at glemme at tilsætte et fedstof, da mængden af kaustisk soda er nøje beregnet til at forsæbe næsten hele mængden af fedtstoffer i opskriften. Man ender derfor med et stykke sæbe med en alt for høj PH-værdi, som i værste fald kan være direkte skadelig at bruge!

Jeg tilsatte derfor den revne sæbe den manglende mængde shea-smør og et par spiseskefulde aloe vera juice, som var den væske jeg havde brugt i sæben, istedet for demineraliseret vand.  Og så smed jeg hele skidtet i mikro-ovnen, først 3 minutter på fuld effekt og senere 1/2 - 1 helt minut af gangen, mens jeg indimellem rørte i sæben.

Da sæben var helt opløst, så den sådan ud:



Pretty nasty stuff, huh?
Op i en form med den brune gele. Fordi jeg alligevel var ude i noget snavs og fordi sæben indeholder hasselnøddeolie, gav jeg den en mindre portion parfume med ristet hasselnøddeduft. Namme, nam.


Man skal lade være at gratte for meget i overfladen. Det gjorde jeg ikke!
Idag var sæben afkølet og klar til at skære. Den ser ikke ud som jeg havde tænkt mig, og min personlige preference er ikke den lidt grove plastikagtige tekstur på sæben. Andre er til gengæld HELT vilde med den slags.



Sådan ser den ud idag, næsten klar til brug p.g.a gennemkogningen. Alt i alt en vellykket redningsaktion, istedet for at kassere en sæbe lavet af stjernedyre råvarer; aloe vera juice, mandelolie, hasselnøddeolie, shea-smør, olivenolie, honning og pulveriseret gedemælk.

Jeg fik blod på tanden efter første forsøg og Stefan tiggede så mindeligt om en sæbe, der dufter af æble. Så jeg rebatchede en gammel portion sæbe, som havde fået for lidt vand. Jeg tilsatte glycerin og farvede den grøn med brændenældepulver og tilsatte til sidst et skud æble-valnøddeduft. Den er ikke helt jævn, men hva' pokker - farven er fin, den dufter godt og vasker glimrende. Og ham, jeg elsker, er glad.

win-win :-)

6 kommentarer:

  1. Hvis nu man gerne ville købe noget sæbe med noget mandelduft og een der var lidt olieagtig, fordi man godt kan lide at blive smurt, når man er i bad. Er det så noget Soaphie er lagerførende i? Og hvis hun er, vil hun så sælge og poste til Irland? Please!

    SvarSlet
  2. Haha, Irene - fra Engeland til Scotland..

    Jeg griner fordi, jeg køber de fleste sæbematerialer i England & Scotland - og nu sender jeg sæben til Irland :-)

    Du sender mig bare din adresse ovre på det der FB, så indlemmer jeg dig som testpersonnel med et par af de sæber, jeg har tilbage.

    Jeg kan først sende næste tirsdag, for jeg er afsted på nowet job.

    Skal det mest være til tør hud og tåler du perfume eller ej?

    Indtil videre er jeg i en testfase, så der er ingen betaling, medmindre du har en strikket handske eller hue i gemmerne, du har lyst til at sende retur ;-)

    SvarSlet
  3. Hov, jeg så først lige dette her nu ... FAT MAN! Jeg tåler parfume. Elsker citrusser og roser og dem. Ikke så meget til sandalwood og det ... Og ja, tør hud it is. Det har vist noget med alder at gøre ... Nå, ja, man kunne måske også drikke lidt mere dagligt vand, men tør hud er ordet.

    Jeg hopper fluks om på ham der FB og gør en adresse og så ser vi hvad der evt kunne sendes retur. Et bundt irsk garn måske? I hvilken yndlingsfarve?

    SvarSlet
  4. Mail på vej til dig - jeg ser, hvad jeg har :-)

    SvarSlet
  5. Hej Henriette :-)
    Skøn side jeg er faldet over i min nysgerrighed efter sæbeidéer. Må jeg spørge om en ting..hmm here it goes alligevel ;-)
    Jeg har for første gang ever lavet en portion sæbe..før jeg fandt din side her og det er sat på køl i kælderen, men jeg synes redskaberne var ualmindeligt fedtede da de skulle vaskes af, så tror du det er gået galt og hvis ja, kan det så reddes?

    Synes ikke jeg kan se dine sæber til salg, men det er selvfølgelig heller ikke en ny atrikel jeg skriver på nu :-)

    SvarSlet
  6. Hej Vanda,

    Det er helt almindeligt, at redskaberne er meget fedtede efter brug - jeg har ingen opvaskemaskine, så jeg plejer at vaske mine redskaber i to hold meget, meget varmt vand, efter jeg først har fjernet al overskydende sæbe med køkkenrulle. Og sørg for at de redskaber de anvender, KUN bruges til sæbe fremover, aldrig til banan kage eller andre fødevarer :-)

    Jeg sælger ikke sæbe og holder for nuværende pause i fremstillingen.

    Tak for rosen :-)

    SvarSlet