torsdag den 16. december 2010

Jeg er ikke alene.

Nogle gange kan det godt føles som om, jeg er "Mad Soapie" helt alene i verden med en hobby, som ingen forstår og som de fleste synes er både latterlig og helt og aldeles håbløs. Heldigvis har jeg noget nær verdens sødeste kæreste, som lægger tålmodighed til alle mine mærkelige eksperimenter og som som gerne hamrer og saver i garagen, for at fremstille mig den perfekte sæbeform eller eksperimenterer med hvilken størrelse bor, som borer de bedste huller i sæben. Uden ham havde jeg nok givet op, da jeg så de første rynkede næser og rullende øjne.

Derfor er det også en stor lettelse at finde ud af, at selv om jeg måske er den eneste i Danmark, så er jeg bestemt ikke den eneste i verden, som synes det er en god ide at lave sæbe og kosmetikprodukter selv. Amerikanerne, australierne og canadierne har alle en nybyggertradition, som går flere hundrede år tilbage og derfor er sæbefremstilling hos dem et godt, gammelt håndværk, som måske nok gik lidt i glemmebogen da den syntetiske bølge ramte verden i '50'erne. Heldigvis er der mennesker, som har holdt sæbehåndværket ved lige og som forsøger at give det videre til kommende generationer, i erkendelse af at nok har de syntetiske vaskemidler visse fordele, men også ganske mange ulemper for både naturen og menneskeheden.

Et af disse mennesker er Dr. Bob:



Dr. Robert S. McDaniel er amerikaner og søn af en kvinde, som lavede sæbe. Han har en PhD i organisk kemi og arbejdede de første 20 år af sin karriere i den industrielle verden med at udvikle og opfinde mange af de syntetiske opløsnings-, vaske- og afspændingsmidler, vi kender fra vore husholdninger. Han er indehaver af ganske mange både amerikanske og europæiske patenter på dette område. Alligevel synes Dr. Bob, som han kaldes, at det er en god ide at lave sin sæbe selv og derfor har han, sammen med sin kone Katherine, skrevet et par rigtig gode bøger, som giver anvisninger på hvordan man gør, og samtidig forklarer sæbens kemi i et nogenlunde letforståeligt sprog for os almindelige dødelige, som ikke er kemikere.
Deres nyeste bog "Soap Makers Workshop" fik jeg for den rørende sum af ca 180,- incl forsendelse ovre hos netboghandlen elounge. Med bogen følger også en undervisnings dvd, hvor Dr. Bob gennemgår, forklarer og viser sæbefremstillingsprocessen.

Jeg kan se at mange af de hits bloggen her får, er google-søgninger på hvordan man laver sæbe - så hvis du nu er dumpet ind på bloggen her, fordi du sidder med en drøm om komme igang med at lave sæbe selv, men er lidt bange for at gå igang, så skynd dig ud og få fat i den her bog! Jeg gider nemlig godt, at vi engang bliver mange flere, så jeg slipper for at sidde og være "Mad Soapie" alene i verden.

:-)

3 kommentarer:

  1. du er i hvert fald ikke alene om glæden ved _dine_ sæber, Soapie!

    http://regitzesnononsense.blogspot.com/2010/12/vi-ville-vlge-soapies-choice.html

    SvarSlet
  2. Jamen, jeg piver heller ikke rigtigt - og slet ikke efter jeg forærede mig selv et abonnement på "Saponifier's Magazine" i julegave( er det ikke et fantastisk ord, saponifier??!!)

    - og tak for, at du mindede mig om at huske på, HVORFOR jeg gør det!

    SvarSlet
  3. Saponifiers Magazine? Totally want. Er selv i gang med sæbesydningen i mit lille firma Vølve, og er i gang med at blogge lidt om processen der www.voelve.com/blog
    Jeg er vild med at lave sæbe og har fået rigtig god inspiration fra din side. Og så må jeg vist lige en tur på amazon for at kigge på Dr. Bob :)

    SvarSlet