torsdag den 16. december 2010

Julegaveide i sidste øjeblik

Hvis du nu står her i sidste øjeblik og mangler en god hjemmelavet julegave til Tante Oda, er her et forslag; en fast lotion bar med eller uden duft. Det er så enkelt, at selv børnene kan være med i fremstillingen - når blot der udøves en vis voksenkontrol, når fedtstofferne skal smeltes.


Opskriften er fundet hos det skotske firma Gracefruit, som forhandler råvarer til sæbe- og kosmetikfremstilling og ligger lige her. Den lyder som følger:

25% bivoks
40 % abrikoskerneolie
20% shea-smør
13% kakaosmør
2% duftolie

Jeg har lavet kagemanden med hvid, renset bivoks og erstattet abrikoskerneolien med mandelolie og shea-smørret med mango-smør. Same difference. Jeg tog, hvad jeg havde og valgte den hvide bivoks, fordi jeg havde lyst til at lege med forskellige duftblandinger, hvor duften af honning og bier ikke nødvendigvis passede ind. Fætteren her på billedet har fået min egen duftbalnding af æteriske olier af mandarin, appelsin, frankinsence, sort peber, nellike og kanel. Så bliver det ikke mere julet! En mere enkel version kunne være 3 dele grapefrugt og en del mynte. Man kan også helt undlade at tilsætte duft - i så fald kan bar'en såmænd sagtens bruges både på læber og ansigt, for at beskytte mod frostsprængninger og bidende kulde og vind.

Man starter med at smelte bivoks og kakaosmør enten i vandbad eller i mikro-ovn - vær forsigtig og gå LAGSOMT frem, hvis du bruger mikro-ovnen. Fedtstofferne skal ikke brænde på eller overtænde. Vi har ikke tid til at slukke oliebrande lige nu, vel?

Når voksen og kakaosmørret er smeltet tilsættes olien, blandingen tages af varmen og shea- eller mangosmørret tilsættes lidt efter lidt og i små stykker. Tilsæt herefter din duftblanding og hæld på forme. Man behøver ikke bruge fine sæbeforme, muffinsforme eller andre plastikforme kan sagtens anvendes. Hvis lotion-bar'en skal gemmes i længere tid, anbefaler jeg at man tilsætter e-vitamin, 1/2 - 1 % af blandingen, for at undgå at fedtstofferne med tiden bliver harske. Hvis du bare står og skal bruge den nu og her, ville jeg såmænd blot lade være.

Min søn Andreas og jeg skal lave sådan en flok hjemmelavede julegaver i weekenden, har jeg besluttet. Det bliver en kærkommen afveksling fra de evindelige bordskånere, han plejer at forære os  - ikke et ondt om om dem! - men lad mig bare sige; vi har nok af dem nu!

;-)

2 kommentarer:

  1. Vi nåede nu ikke så langt med projektet - til gengæld har vi lavet læbepomade m. pebermyntesmag til hele vinteren :-)

    Jeg kan iøvrigt se, at det kan blive en lidt bekostelig affære at købe ind til sådan nogle bar'er her i Danmark. Hvis man kun skal have små portioner f.eks voks, shea- eller mangosmør, kan jeg anbefale at man handler hos www.naturallybalmy.co.uk. De har meget fordelagtige priser på både råvarer og forsendelse op til 2 kg. Mandelolien kan sikkert også sagtens skiftes ud med solsikkeolie i en snæver vending.

    SvarSlet