mandag den 14. februar 2011

Opbevaring af sæbe

Jeg har længe villet skrive et par ord om, hvordan man bedst opbevarer sin sæbe.

Når vi taler om sæbe på fast form er det ganske enkelt af hygiejniske grunde alfa & omega at holde sæben tør imellem afvaskningerne. Sagen er nemlig den, at hvis sæben ligger og sopper i vand og er blød og opløst i overfladen, får bakterier rigtig god mulighed for at formere sig i den - og vi skulle jo gerne blive renere af at vaske os, ikke det modsatte.

Det problem har jeg delvist løst ved at vælge en form på mine sæber, hvor det er nemt at sætte en snor i og dermed hænge den til tørre mellem brug.

Men hvad så, når man er ude at rejse eller bare på en kortere tur, tænker du måske?
Måske har du - som jeg - engang i 70'erne oplevet at blive sendt afsted på spejderlejr med sådan et stykke fast sæbe i sådan et plastik-etui til sæber, eller endnu værre i en plastikpose, for at undgå afsmitning på andre toilet-artikler. Selv om jeg ikke vaskede mig særligt grundigt eller hyppigt dengang, kan jeg oplyse at sæben efter nogle dage blev et meget ubehageligt bekendtskab. Faktisk er der ikke noget at sige til, at den flydende sæbe på flaske i den grad udkonkurrerede den faste sæbe - selv om det også er en kende irriterende, når sådan en flaske lækker i rejsetasken. Been there - done that.

Nu skal jeg vise dig, hvordan man undgår problemer med fedtede, halvtopløste og bløde sæber - eller flasker som lækker noget som helst!


Nede i højre hjørne kan du se en af mine yndlingssæber, som ligger på en vaskeklud. Når jeg er "on tour" transporterer jeg min sæbe, pænt indpakket i vaskekluden og stukket ned i toilettasken ( eller Fona-posen, hvis du er mindre avanceret). Vaskekluden er kun til at transportere sæben i, hvis du vil bruge en vaskeklud til at vaske dig med, må du medbringe en ekstra. Når du når dit bestemmelsessted, pakker du sæben ud og hænger den op i snoren. Du gemmer den tørre vaskeklud og når du skal videre igen, pakker du blot sæben ind i den igen. Så enkelt er det, slut med bløde, snaskede og halvtopløste, uhygiejniske sæber på rejsen.

Og den lækker heller ikke i tasken og du kan tage den med i håndbagagen på flyrejsen.

Det er det, man kalder en Win-Win situation!
:-)

7 kommentarer:

  1. Hi Henriette, I wish I could understand your blog! Is there a simple way for me to translate to English? Thanks for your comment on my NM blog. I will respond there. I love the shape of your soaps here!! thin and tall! Are they mostly hot process or cold process? I suppose once I figure out how to translate this... then I will solve that mystery!! xo Jen

    SvarSlet
  2. (google-translate, Jennifer.. google-translate:)

    genialt med vaskekludsopbevaringen. da jeg var barn, var det moderne med handskevaskeklude. sådan nogen ser jeg for mig nu.

    SvarSlet
  3. du, dine tanker og dine ord er savnet, Henriette.

    SvarSlet
  4. Spørgsmål: Hvordan for du lavet hul i sæben?

    SvarSlet
  5. Pyha, regitze, her er jeg igen - havde smækket mig ude, mens jeg har været syg og dimset rundt og lavet alt muligt. Mon ikke man skulle se at komme lidt igang igen?

    SvarSlet
  6. Anonym:

    Med en ganske almindelig boremaskine, såmænd. Prøv dig frem :-)

    SvarSlet