tirsdag den 1. maj 2012

At sætte punktum.

Lad mig bare sige det som det er; jeg har ikke lavet sæbe det sidste år og jeg får heller ikke lavet noget foreløbig. Det gør ikke så forfærdelig meget, for jeg har stadig nok sæbe til mig og familien i lang tid fremover og når man lader sin sæbe stå urørt et års tid finder, man virkelig ud af  hvad der holder. Og i særdeleshed, hvad som IKKE gør.

Det er stadig en dårlig ide med tørrede urter og andet hejs, selv om det i starten ser tillokkende ud. Just say'in. Du er velkommen til at afprøve i virkeligheden.

Nå, men helbreddet har drillet og jeg har efterhånden fået gang i så meget andet, at sæbesydningen må hvile.

Men et eller andet skal man jo efterlade i denne verden - eller man skal jo rent faktisk ikke, men på en måde er det rart at hæfte ende og sætte punktum og alt det der. Så derfor vil  jeg simpelthen efterlade dig min allerbedste og yndlings selvgjorte og gennemprøvede sæberecept, for jeg har altid mere været en spreder end en samler. Til min store overraskelse og vantro har det nemlig vist sig, at der rent faktisk er nogen derude, som sidder og læser det her...!

Here goes:

225 g kokosolie
490 g olivenolie
35 g ricinus olie - det er den, vi danskere kalder "amerikansk olie"

Ialt 750 g olie som varmes op og skal have en temperatur på godt og vel 38 grader C

225 g demineraliseret vand
105,4 g NaOH/kaustisk soda ( du checker det lige i en ludkalkulater, ikk? Jeg kunne jo have tastet forkert)

Sæben har 6 % overskydende fedt.

Den kaustiske soda tilsættes det afkølede vand og når temperaturen er ca 38 g C, tilsættes ludblandingen forsigtigt og under omrøring olieblandingen. Og så kører det ellers som tidligere beskrevet - du kan finde flere film om hele arbejdsprocessen på YouTube.

Hvis du vil tilsætte ler eller syntetiske parfumer af den temperamentsfulde slags, kan det være nødvendigt at øge vandmængden op til 250 ml. Disse tilsættes, når sæbemassen opnår det som kaldes "trace". Det er også en god ide at tilsætte en skefuld glycerin og 10 ml flydende e-vitamin for holdbarhedens skyld. Det er vigtigt at tilsætte e-vitaminet FØR ler, parfume, urter osv. Why? Dr. Bob say's so! Dr. Bob er iøvrigt også ret indifferent overfor temperaturtyranniet og arbejder ved højere temperaturer, 50-60 g C - men hvis du vil bruge æteriske olier, er det nok anbefalelsesværdigt at holde sig i den lave ende.

Herefter skal massen bare hældes på form og modne en måneds tid - eller bages forsigtigt i ovnen ved ca 50 g C ( i min ovn en times tid) indtil den går gele-fase. Herefter slukker du ovnen, lader sæben stå natten over og voila - så skal den kun modne godt og vel 14 dage.

Det var godt og vel, hvad jeg ved. Det er en meget enkel recept, som virker og opfører sig dødhamrende pænt undervejs. Du kan gøre stort set hvad som helst ved den og den giver en ypperlig sæbe.

Hvis der er yderligere spørgsmål, henviser jeg til mine tidligere skriv og den der anbefalede lekture.

Go' fornøjelse!

:-)

6 kommentarer:

  1. regitze, det er jo ikke for altid, jeg tvivler på at jeg helt kan lade være at lave sæbe igen - men i erkendelse af, at jeg har taget en lige lovlig stor mundfuld mht. arbejde og studierhar jeg været nødt til at være en lille smule autistisk i år.

    Til min store overraskelse er der faktisk temmelig mange, som er interesseret i at lave sæbe selv og dem synes jeg gerne, jeg vil hjælpe med en opskrift som faktisk holder, selv når man er nybegynder - jo flere som begynder at lave sæbe selv, jo mere palmeolie, CO2 udslip og orangutanger sparer vi. Og nå ja, så er det jo også ret sjovt :-)

    SvarSlet
  2. skønne Henriette. jeg synes, det er fabelagtigt at du løfter en flig, og sådan er du. en skøn spreder:)
    held og lykke med både arbejde, studier (og helbred?).
    alting har sin tid (jeg sparer i mellemtiden helt afsindigt på mine fantastiske sæber fra dig - de er kun til særlige lejligheder).
    kærligt knus.

    SvarSlet
  3. Årh søde regitze, lad os nu se om jeg ikke findet et par stykker i gemmerne, når dette engang er overstået - ellers skal jeg såmænd personligt give dig et sæbe-kursus :-)

    Jeg skal bare lige have overstået eksamensræset, lige nu sidder jeg med endnu en byld i halsen (nummaaar fem!) og en faretruende psykologi-eksamen i sigte, men det som ikke slår os ihjel, gør jo som bekendt stærkere :-)

    SvarSlet
  4. Hej :0)
    Ved godt at du er stoppet men håber at du kan give et svar alligevel ... Ved du om det er muligt at skærer sæben på en brødskærer maskine når den har ligget et par mdr... Laver runde blokke som kunne værer lækre at ha liggende og ku skære af...
    Tak for en super side :0)
    Mvh
    Casper (by c)

    SvarSlet
  5. Hej Casper

    Håber du har fundet en løsning - det er bedst at skære sæbe med en tynd metal spartel ell. lignende ( fåes billigt i silvan ell. lign.), læg klingen i kogende vand et kort øjeblik, så går det lettest - eller opvarm evt en meget skarp kniv på samme måde.

    Tak for roserne :-)

    MVH

    SvarSlet