fredag den 22. oktober 2010

Skal vi snart se noget sæbe?

Vel skal vi da så - og efter et par kedelige, tørre indlæg om hvordan og hvorledes kunne vi nok trænge til at se giraffen, ikke? I må nok regne med, at der kommer endnu et par indlæg af de kedelige, lidt om fedtstoffer og sikkerhed skal der også være, men for nu må det være godt.


Jeg gik igang med at lave noget sæbe - og så så det sådan ud! Det er lidt ligesom at ha' en osteforretning, når sæben er taget ud af formen, skal den modne eller forsæbe helt færdig i ca en måneds tid. Det ser måske nok lidt sølle ud, men de første forsøg er lavet med forme af mælkekartoner, plastikbøtter o.s.v. Jeg skulle jo lige se om jeg kunne få skidtet til at blive til sæbe, før jeg investerede, ing?

Fra venstre er det "Alt godt fra Lolland", lavet af kokos- og olivenolie, æblejuice fra Fejø, timinanhonning, æterisk olie af agermynte og pebermynte og tørret spearmint. Den gule sag, som ligner ost, er "Julesæben" af kokos-, olivenolie og sheasmør. Den er farvet gul med gurkemeje og tilsat æteriske olier af appelsin, kanel, muskat. Den sidste er et forsøg på at fremstille en shampoo-bar af kokos-, oliven og ricinusolie, tilsat æterisk olie af lavendel. Opskriften var en jeg fandt på nettet - og hvad var det lige, jeg tidligere skrev om det??? Shampoo-bar hviler nu på sæbekirkegården. Så kan jeg lære det!


Se! Så fik jeg sådan en silikoneform - fundet på Ebay for den nette sum af 127,95 incl forsendelse fra England. Den rummer ca 1 L og kan også bruges til kager og franskbrød. Men det er klogt at vælge - enten/eller!

Se, nu ser det straks bedre ud! Min første rigtig vellykkede sæbe. Den er lavet til min kæreste, som havde forelsket sig i en sæbe fra det britiske firma "Lush", som godt nok laver sæber uden palmeolie, men som alligevel har en lidt for heftig indholdsliste til min smag. Denne her indeholder kokos-, olivenolie, strandsand og æterisk olie af litsea cubeba og citron. Fordi den skulle være sjov og gul, fik den nogle få ml gul slikfarve, som er udvundet af gulerødder. Ikke helt kosher - men i forhold til originalen er den stadig en renere vare. Vil jeg påstå. Den dufter himmelsk og hensætter straks kæresten i samme stemning som hans ungdoms Mallorca-charter. Noget med en strandbar, letpåklædte damer og masser af caipirinha-cocktails. Minderne har man jo lov at ha'. Jeg foretrækker nu altså at kalde den "Copacabana".


Og så gik det ellers bare derudaf!
Jeg begyndte at lege med mælkeprodukter og lud.
Bagerst ser vi en yderst delikat kokos-,olivensæbe med youghurt og æterisk olie af lavendel, samt drys.
Den army-grønne sag er "Alt godt fra Lolland" i ny forklædning. Jeg havde en fantasi om, at den skulle være grøn - så jeg legede med noget spirulina-pulver. Spirulina er et alge-pulver, som vist nok stammer fra Japan og er kendt i helsekostverdenen.
Den smukke støbte sæbe forrest er en ren olivensæbe, lavet på kærnemælk. Den er tilsat æterisk olie af rosmarin og et generøst drys tørret ditto. Den skal modne længe - 2-3 mdr - hvilket er normalt for castille eller spansk sæbe. Nu vi er ved det tekniske, så er flere af de andre sæber jeg har lavet, såkaldte Marseille eller "Masilje" sæber. Helt op i '50'erne kom den allerfineste sæbe fra Marseille og den sæbe består traditionelt af ca 70% olivenolie og 30 % anden olie. Den "anden" olie er, i et par af de mere velrennomerede sæber fra de kanter, ganske enkelt palmeolie. Den vil jeg jo gerne undgå - og så er der jo ikke andet for, end at gå igang selv. Og som I kan se, det kan sagtens lade sig gøre.

:-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar