onsdag den 20. oktober 2010

Hvordan kommer man igang?

Da jeg for nylig fik den gode ide, at jeg ville lære selv at lave min egen sæbe, søgte jeg vidt og bredt på internettet, men fik kun ganske få danske hits på søgningerne.

De fleste links omhandlede såkaldt "smelt selv sæbe", altså færdigkøbt sæbemasse, som man selv smelter og tilsætter farve og duft. Nogle andre få handlede om salg fra webshops af hjemmelavet sæbe, men altså ikke en egentlig anvisning på, hvordan man gør, når man selv vil lave sæben fra bunden.

Nogle af de få links, som beskriver hvordan man syder sin egen sæbe, var disse:

sæbesyderi

Urtegaardens koldrørte sæbe

Måske havde jeg stillet mig tilfreds med disse anvisninger, hvis ikke det var fordi det ene sted link'ede videre til en såkaldt "ludberegner". Hva' hulen er det, tænkte jeg, og hoppede ud på informationsmotorvejen - og så skal jeg lige love for, jeg trådte ind i en helt ny verden. Det viste sig nemlig hurtigt, at vi i Danmark er langt bag efter England og USA, hvad angår såkaldt "cold process" soap. Faktisk ser det nærmest ud til, at det på de kanter er helt almindeligt at have en lille nebengeschäft med hjemmelavet sæbe.

Der ligger TUSINDVIS af gratis og let tilgængelige opskrifter på koldrørt (cold process) sæbe på nettet. LAD VÆRE MED AT AFPRØVE DEM, før du har fået en ide om, hvad du laver. Jeg si'r det bare!
Heldigvis er jeg en lidt forsigtig type, som ofte har brug for at undersøge sagerne lidt nærmere før jeg går igang - så jeg fandt nogle små informative film på youtube, som viste selve processen, og bestilte et par bøger hjem fra Amazon.co.uk. Og det er disse bøger jeg vil anbefale dig, hvis du har mod på at forsøge dig med at lave sæbe:

"Smart Soapmaking" og "Milk Soapmaking" af Anne L. Watson.

Eftersom vore forfædre og - mødre ikke havde adgang til de redskaber, vi har idag, og selv var nødt til at fremstille deres ludblanding af aske eller sågar urin, er forsæbning omgærdet af temmlig mange myter, som ofte eksisterer i bedste velgående den dag idag - hvilket man også får et indtryk af, når man læser sæbeopskrifter på nettet. Anne L. Watson har i sine bøger afprøvet de fleste af disse myter i praksis og be- eller afkræfter dem en for en og til dette har hun haft hjælp fra både kemikere og sæbeproducenter. Hun slår også fast med syvtommersøm, at forsæbning er kemi og IKKE magi, så man kan spare sig selv for rigtig mange ærgerlige - og dyre! - fejltagelser ved at læse hendes bøger først. Ellers ender man måske med, at stå og røre sin sæbe med uret og en sassafras-pind under en aftagende måne og alligevel ende op med et halvdårligt resultat.

Ihvertfald har bøgerne sparet mig for at gå igang med de to førnævnte opskrifter - resultatet ville højst sandsynligt ende med sæbe, men det ville bestemt ikke være en sæbe, jeg havde lyst til at vaske mig med. De to sæber har godt nok kraftig vaskeeffekt og sikkert også højt skum, men de er meget, meget lidt plejende for huden.

Efterhånden som jeg bliver mere velbevandret i forsæbningens univers, vil jeg lægge links ude i sidebar'en til de steder, jeg finder informative, så du måske slipper for at lede lige så højt og lavt, som jeg.

7 kommentarer:

  1. Anne L. Watson skrive i sin bog, at man ved sæbe, hvor der er mælke produkt i, skal komme mælken i fryseren dagen før sæben laves? Er dette nødvendigt? og hvorfor?

    SvarSlet
  2. Jeg mener bestemt, Anne L. Watson i sin bog beskriver hvorfor, det er nødvendigt at fryse mælken - mælkesukkeret branker og karameliserer under den varmeudvikling, som opstår når luden tilsættes. Så ja, det er nødvendigt, både for at få en pæn sæbe, men også fordi mælkesukkeret spiller en rolle mht. hvor godt sæben skummer.

    Or so i'm told...

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Hej
    Jeg vil bare lige sige dig mange tak fordi du har ladet siden leve lidt videre. Der er meget nyttigt her.

    SvarSlet
  5. Jeg vil også sige stor tak fordi du lader siden stå, den er til stor inspiration og er rigtig god at vende tilbage til om og om igen :-)
    Jeg håber du får tid og overskud til at komme med nye indlæg :-)

    SvarSlet
  6. Jeg er også glad for at have fundet denne side - håber ud tager den op igen

    SvarSlet
  7. Håber også her kommer liv igen - mit problem er at finde ud af, om essentielle olier tæller i olieregnskabet? Da de jo ikke indgår i nogle af de lye calculatorer jeg kan finde?

    SvarSlet