lørdag den 9. oktober 2010

Jeg, en Soapie!

Jeg hedder Henriette og er 42 år.

For nylig begyndte jeg at fremstille min egen sæbe, og har på det sidste udviklet mig til lidt af en nørd på det område. En nørd vil som regel gerne i kontakt med andre nørder indenfor samme felt, og derfor har jeg oprettet denne weblog. Hvis du har interesse for sæbefremstilling, inviterer jeg dig derfor til at kigge med her på bloggen.

Hvordan startede det hele?

Jo, ser du - jeg har aldrig kunnet stå for et godt stykke sæbe, hvad enten jeg faldt over det i en forretning, på nettet eller ved en markedsbod. Altid har jeg skullet føle og dufte. Og ofte røg der et stykke med hjem i indkøbskurven, da et stykke sæbe som regel er en relativt billig form for luksus i hverdagen og en nem form for selvforkælelse. Jeg havde aldrig i min vildeste fantasi tænkt på, at man kan fremstille den selv.

Det sidste års tid er jeg begyndt at interessere mig for, hvilke stoffer som egentlig ender i vores hud, krops- og skønhedspleje. Det er ikke noget kønt syn, og kræver noget mere end en slidt studentereksamen i kemi fra '87 at danne sig et overblik over. Jeg har ikke særlig gode anlæg for kemi, men jeg husker da så meget at sæbe rent kemisk er et salt. De fleste af de rensemidler, vi vasker os med, har ikke rigtig noget med sæbe at gøre, men er i virkeligheden syntetiske rensemidler, som ikke nødvendigvis altid er særlig gode for hverken vores hud eller miljøet.

For nylig blev jeg på en udlansrejse ret forelsket i et kosmetikmærke, som lovede fantastiske egenskaber for sine produkter - både hvad angår hudpleje, dyrevelfærd og miljømæssigt. Stor var min skuffelse, da jeg begyndte at læse på indholdstofferne - deres træer voksede heller ikke, som så mange andres, ind i himlen.

Til gengæld gik det op for mig, at man kan lave sæbe selv. Og at rigtig mange mennesker verden over faktisk gør det, måske knap så mange i Danmark. Det fik mig til selv at komme i sving.

Så nu laver jeg sæbe. Jeg afprøver, udvikler og eksperimenterer. Noget lykkes og noget gør ikke. Men det korte af det lange er, at jeg simpelthen ikke kan lade være.

  Jeg er blevet en Soapie. Og du er velkommen til at kigge med.

                                                                               :-)

3 kommentarer:

  1. yeah - jeg glæder mig til at følge med i dine bobler!

    SvarSlet
  2. Du er velkommen, regitze!
    Jeg glæder mig også til at nørde derud så sæbeboblerne svæver om ørerne :-)

    SvarSlet
  3. hej,
    Jeg er også interesseret i at lave min egne sæbe, har læst meget om det på nettet, ligesom dig- men jeg er ikke startet endu med den "cold process".Imens startede jeg at male træperler og lave halskæder og men kan ikke laver dem alle på samme tid når men har også børn.Men nu er jeg besluttet til at lave min sæbe,ideerne er allerede i min hoved. Og ja, det er rigtigt at der er ikke så mange danskere der laver deres egne sæbe (jer er rumæner og der er mange der som gør det)men jeg synes at det kommer, det gå hurtigt,da jeg tænkte på min egen sæbe or ikke gørte noget om det desværre, for et par år siden,var der kun nogle der gjorde det, nu er der så mange out there der fremstille deres egen.
    Jeg vil gerne tilføje dig til min blogliste. Og så håber jeg at denne gang finder jeg tiden eller lysten til at rigtigt gå i gang med sæben :)

    SvarSlet